[bobroviny.cz] (c) 2004-2024 Roman Hubáček
switch to limited english version

Bílé Karpaty

10.9.2005 - 11.9.2005

Volný víkend. Prosazuji akční variantu - výlet na Slovensko. Narážím na nečekaný odpor, Ala nechce brzo vstávat, ani trávit noc ve vlaku. Procházím tedy seznam svých plánů a narážím na zajímavé pohoříčko na česko-slovenské hranici - Bílé Karpaty.

Svítání nad Březnem

Přede mnou je zatím moje nejdelší cesta autem, bude to dohromady skoro 300 kilometrů. Mám s sebou vytištěný seznam silnic z Centrumu, ale už po několika odbočkách jsme se "ztratili" a dojeli to podle autoatlasu. Ty elektronický silnice se od normálních asi trochu liší.

Vesnice Březová leží uprostřed Bílých karpat. Před sebou máme asi 15 km na vrchol Velké Javoriny, nejvyššího kopce široko daleko. Na zádech máme všechno vybavení, takže můžeme zastavit kdekoli, kde nás zastihne soumrak.

Typická vesnička mezi kopci Vrcholovka na Velké Javorině Louky pod Šumárníkem

Spousta vrcholů v České republice je ozdobena nějakým vysílačem, ani Javorina není výjimkou. Během cesty, která se kroutí kolem ní, je vrcholek téměř neustále vidět. Je pěkné počasí, jen občas je pod mrakem. Stoupání je příjemné na loukách a v nižších polohách, když se blížíme k vrcholu, lesy se za námi zavírají. Obloha se zatahuje. Stoupáme s mohutným rojem much nad hlavami a hladce dobýváme vrchol. Kousek níž má být chata.

Naštěstí je otevřeno - panuje tu měnová anarchie, berou všechno, cena je jednotná. S břichem plným javorinského guláše a zelné polívky se vydáváme dál. Tehdy Ala přišla s utkvělou představou, že spát pod širákem, v lese plném hmyzu se jí hnusí. Proto půjdeme mnohem rychleji a dorazíme až k autu, které čeká v Březové. Nesouhlasím a sabotuju jak to jen jde, ale není mi to nic platné.

Motýl Ostružinové nadšení

O několik hodin později, tma vůkol, kráčíme lesem. Ala nakopne žábu, lekne se a vyskočí. Začíná brblat, že to byl blbej nápad, že jsem měl pravdu a vůbec. Tak je to vždycky. Jdeme dál, les vlídně praská.

Ráno. Ala má puchýře, takže uděláme jenom malé kolečko v předhůří. Počasí je pěkné, trochu dusno. Honím motýla po louce. Klid a pohoda, nikam nespěcháme. Pod vrcholem Šumárníku je obrovská louka, kde ztrácíme značku. Hledáme nahoře, nic. Hledáme dole, nic. Hledáme znovu nahoře a nacházíme vrchol Šumárníku. Byl asi 15 metrů od místa, kde jsme hledali prvně. Na druhé straně hory je koupaliště. Obrovské koupaliště. Nikdo se nekoupe, je zima. Takže je mám celé pro sebe.

Krojované cyklistky

Jdeme zpět k autu. Jíme ostružiny. Klid a pohoda, nikam nespěcháme. Pět minut po příchodu k autu přichází průtrž mračen.

Informace o cestě

Sobota
Březová - západně po silnici je rozcestí značek - po červené - Velká Javorina (970m) - po zelené dolů - Květná - Nová hora (551m) - po žluté - Březová
Neděle

Související články

Na Stoh Jizerské hory Malá Fatra Schneeberg Malá Fatra - Mojžíšove Pramene

Nejnovější články

Island - Kaldur pottur nejen na plovárně Island - Malý ráj uprostřed ničeho - Volcano Huts Island - Když jde blizard s vichřicí Island - Uvidět Skógar ... a uschnout Puťák pro psa

Hledat

Jak hledat Klíčová slova Klíčová slova obrázků Převodník jednotek

Co to tady je

O těchto stránkách Něco vás zaujalo, chcete mi něco napsat? Pošlete mi mail