| ||
|
Chočské vrchy byly původně plánovány do přechodu Slovenských hor na začátku července. Díky pěknému počasí jsme je ale přeskočili a dali přednost Roháčům. Nyní se vracíme tento rest napravit. Alčin cestovní deník: pátek 11.8.200620:30 Výprava se postupně schází na vlakovém nádraží v konečném počtu 6-ti lidí: Alena, Jerry, Lucka, Marcela, Roman a já. 20:41 Roman vyráží koupit lístky. Před přesunutím nádraží se rozhodli České dráhy zkvalitnit služby prodeje jízdenek. Přesunuli okýnka z hlavní haly do prostor bývalé prodejny potravin. Fronty byly zrušeny a byl vytvořen chumel čekajících, kteří třímají své pořadové číslo, hypnotizují pohledem tabuli a modlí se, aby to stihli do odjezdu vlaku. My jsme se modlili úspěšně a na vlak jsme běželi 5 minut před odjezdem. 20:58 Nasedáme do vlaku. Vlak se skládá ze dvou částí: pět vagónů do Ostravy a jeden na Slovensko. Protože je vagón na Slovensko již slušně zaplněn, rozdělujeme se na dvě části a obsazujeme zbylá místa. Průvodčí nás uklidňuje, že v Přerově budou připojeny další vagóny. Vagóny sice připojeny byly, ale už zaplněné, takže noc trávíme každý na malém prostoru jedné sedačky. sobota 12.8.20061:28 Ve Valašském Meziříčí přistupuje Martin a doplňuje stav výpravy na 7 lidí. 4:31 Příjezd do Ružomberku. Je docela chladno, ale neprší. Nádraží je velmi nepohostinné, jsou tu pouze tři lavičky a dvě už jsou obsazeny místními opilci. Zamítá se tedy můj návrh dospat se alespoň do 7.00 a ihned vyrážíme směrem hrad Likava. 4:45 Ve tmě ztrácíme značku. Roman vybírá v mlze a ve tmě nejvyšší kopec a určuje hrubý směr postupu. 6:00 Nacházíme značku a z mlhy před náma vystupuje hrad Likava. I této skoro-zříceniny se chopil nějaký ambiciózní podnikatel a zřídil boudičku pro placení vstupného. Boudička i hradní brána se však otvírá až v 9.00 a tak dlouho my čekat nemůžeme. Roman podniká průzkum hradu a dobývá jej za pomocí křovím zamaskované šachty. Po krátké snídani se vydáváme na cestu. 10:20 Velký Choč je dobyt. Vychutnáváme kouzlo opuštěných kopců spolu s 60-ti člennou skupinou důchodců, kteří umocňují poezii místa zpěvem národních písní. Stále neprší a dokonce je výhled směrem na Velkou Fatru, Nízké Tatry a Liptovskou Maru. Směrem na Vysoké Tatry se už kupí mraky. 12:00 Po přestávce na oběd a na spánek (přestože na vrcholu bylo poněkud rušno, některým se podařilo usnout) se vydáváváme na sestup. Cestou dolů potkáváme několik pěkných tábořišť, takže příště asi se stanem. 14:50 Začíná pršet. Polská předpověď(turistova spása) se trefila naprosto přesně. Vcházíme do Lúček a když zjišťujeme, že tu "chcípl pes", rozhodneme se pokračovat až do Bešeňové a tam najít privát. Abychom nemuseli po silnici, vyrážíme nahoru po pastvině. Brzo ztrácíme cestu a křoví a bodláčí začíná houstnout. Nacházíme chcíplou ovci. Lucka (veterinář výpravy) hodnotí výstižně její zdravotní stav: "Fuj!". 16:20 Přestože jsme několikrát mysleli, že kvůli křoví neprorazíme a budeme se muset vracet, dostáváme se do Bešeňové. Bohužel Bešeňová neodolala nájezdům kočovných Poláků, kteří mají státní svátek a tak vyjeli do ciziny, a všechna místa k přespání jsou zabraná. Náš známý starosta (viz článek Roháče) se nám snažil pomoct, ale když zjistil, že je nás sedm, zalekl se a poslal nás do Liptovské Teplé. Jednak tam snad ještě něco seženeme a jednak tam jezdí vlak. Někteří slabší členové výpravy berou tuto skutečnost - ujít další 2 km - těžce, ale stejně jim nic jiného nezbývá. 19:19 Poláci obsadili i Teplou, takže nocleh není. Naše naděje se začaly upínat k Ružomberku, takže sedáme na vlak. 19:30 Ružomberok je "pěkné průmyslové město s rozvinutou sítí služeb". Jsou tu dokonce dva hotely - v jednom jsou červené koberce a dvojlůžkový pokoj stojí 2500,- Sk na noc. Naštěstí na nás s Martinem nepoštvali psy a s úsměvem na rtech nám doporučili 6 km vzdálený motorest. V druhém chtěli 1500,- za noc. Roman vytahuje svůj trumf - ve 20.50 jede do Brna přímý autobus. Nemáme místenky, ale shodli jsme se, že se na odjezd alespoň půjdeme podívat a zkusíme někoho poslat domů. 20:40 Stojíme na nádraží. Atmosféra houstne. Začínají se shlukovat lidé. Kontrolujeme jim ruce, jestli drží místenky. Drží. Lucka zjišťuje, že by jí to jelo až do Jihlavy. Určujeme pořadí, v jakém začneme útočit na řidiče, aby nám prodal lístek. Na nádraží je 30 lidí. Stojíme ve frontě první a batohy na zádech občas zatlačíme vrčící dav dozadu. Autobus přijíždí, počítáme kolik lidí vystoupí - 10, to by mohlo stačit. Žádný pokyn, že místenky přednostně nepřichází a tak se stáváme šťastnými majiteli jízdenek my. Ukázalo se, že chumel lidí s místenkami čekal na autobus do Bratislavy. neděle 13.8.20062:30 V autobuse se rozsvítilo, otvírám oko a odtahuji záclonku. Brno. Budím spícího Romana, málem jsme to zaspali. Zatímco kamarádi měli vpředu v autobuse nějaké róčo tóčo, o které se postaral přiopilý smradlavý pán, zadek autobusu byl kultivovaný a převážně spal. Dvoudenní výlet se trochu zvrtnul ve 27 hodinový maraton. Alespoň vidíme, že i takhle se dá poznávat Slovensko. Podrobnosti
Trasa: Ružomberok (494m) - po červené - hrad Likava (629m) - Predný
Choč (1249m) - Sedlo Spuštiak (1095m) - dále po modré - seník pojmenovaný Hotel
Choč (1260m) - po zelené na vrchol - Velký Choč (1611m) - po červené sestup -
Sedlo Vráca (1422m) - Lúčky (598m) - "zkratkou" přes pole - Bešeňová (512m) -
Liptovská Teplá (510m). Celkem 23km, výškově asi 1200 metrů nahoru i dolů.
Cesta je pěkná a celkem v pohodě, zkratku přes pole z Lúček do Bešeňové ale
doporučit nemůžu.
Mapa: VKÚ 111 - Chočské vrchy, Vodná nádrž Liptovská Mara (1:50 000)
|
Navigace
Předchozí - Další Fotka dneSouvisející článkyLiptovská Mara a Roháče Velká Fatra Hola bratia, volá Fatra Nejnovější článkyIsland - Kaldur pottur nejen na plovárně Island - Malý ráj uprostřed ničeho - Volcano Huts Island - Když jde blizard s vichřicí Island - Uvidět Skógar ... a uschnout Puťák pro psa Hledat
Jak hledat Klíčová slova Klíčová slova obrázků Převodník jednotek Co to tady jeO těchto stránkách Něco vás zaujalo, chcete mi něco napsat? Pošlete mi mail RSS
|