| ||
|
Při leteckém pohledu na město Tucson, asi 100 mil jižně od Phoenixu, zaujme obrovské množství letadel všech možných typů. Velký podíl mají místní základny USAF, ovšem i nemalou část zabírá expozice PIMA Air and Space Museum. Jako fanda letadel všech druhů jsem si tuhle možnost nemohl nechat ujít, takže jsme tam zajeli. Hned vstupní hala obsahuje zajímavý kousek, repliku prvního aspoň trochu funkčního letadla, Flyeru bratří Wrightů. Dvojplošník byl vyrobený převážně ze smrkového dřeva, pilot ležel na břiše a ovládal přední výškovku a zadní směrovku. Naklánění letadla potom ovládal točením v bocích, kde pomocí provázků ohýbal konce křídel. Flyer drží rekord organizace FAI za první stabilní a ovládaný let letounu těžšího než vzduch. Jen o kousek dál stojí miniaturní letadélko zvané "Bumble Bee", držitel rekordu o nejmenší létající pilotovaný letoun. Je dlouhé 266cm a jeho rozpětí měří 168cm. Malý zázrak, že se dovnitř vůbec někdo mohl vejít. Za dalším rohem už stojí letadlo, kvůli kterému jsem se do Tucsonu vlastně vypravil. Trochu legendární špionážní letoun, i v dnešní době nejrychlejší pilotovaný stroj s proudovými motory. Lockheed SR-71 BlackbirdV šedesátých letech používalo americké letectvo k dálkovému průzkumu letouny U-2, které prováděly přelety zejména nad Sovětským svazem ve velké výšce, zatímco nainstalované kamery pilně snímaly detaily přísně tajných ruských zařízení. Je pochopitelné, že tyto aktivity nebyly sovětům příliš po chuti, takže se úporně snažili těchto vetřelců zbavit. I když stíhačky nedokázaly vystoupat dost vysoko, aby mohly špionážní letadla ohrozit, raketám by se to podařit mohlo. Křehká konstrukce U-2, poněkud připomínající tryskový větroň, by v takovém případě nedopadla dobře. Z toho důvodu byl na žádost CIA zahájen nový tajný projekt, který by posunul schopnosti průzkumných letadel ještě dál. V květnu roku 1960 byla sestřelena první U-2. Salva 14 raket SA-2 sestřelila MiG-19, který se snažil přiblížit do vzdálenosti, odkud by mohl zaútočit na špionážní letadlo. Výbuch MiGu způsobil vážné poškození U-2, které se zřítilo a dostalo do rukou KGB. Incident způsobil značné mezinárodní napětí a přelety Sovětského svazu byly dočasně zastaveny. O necelé dva roky později vzlétá první prototyp letadla A-12, které by mělo dosáhnout trojnásobku rychlosti zvuku ve výšce přes 25 kilometrů. Za další dva roky se již zkouší první verze speciálně upravená pro strategický průzkum, označená SR-71. Blackbirdy sloužily americkému letectvu od roku 1968 do roku 1989. Schéma letadla je na obrázku dole, jde o velký, velmi plochý, černý stroj vyrobený převážně z titanu. Při vývoji musela být použito hodně nových postupů a zařízení, protože dosud žádné letadlo se k podobným výkonům ani nepřiblížilo. Při rychlosti 3000 km/h je povrch vystaven obrovskému tření, takže teploty pláště překračují 300 °C. Letoun se přitom natahuje o několik centimetrů, povrch je proto vyroben tak, aby se mohl napínat a smršťovat. Také bylo nutné vyvinout motory schopné pracovat v takto velkém rozsahu rychlostí nebo skafandry po přežití posádky ve velké výšce. SR-71 také za studena "teče", obvyklý postup proto byl po startu provést rychlý sprint, zahřát plášť a rozvody paliva na provozní teplotu, dotankovat palivo za letu a odlétnout na misi. Stejně jako U-2 i Blackbirdy byly často terčem nepřátelských raket. Základní únikový manévr v takovém případě bylo zrychlit a letoun raketě prostě uletěl. Během operační služby typu nebyl žádný Blackbird sestřelen, přestože některé odhady hovoří o 4000 raketách, které se o to pokoušely. I SR-71 má na svém kontě několik rekordů, zejména výškových a rychlostních. Jeden z nich je například přelet z New Yorku do Londýna za čas 1:55:32, průměrnou cestovní rychlostí 2907 km/h. Svou maximální rychlostí Blackbird letí asi kilometr za vteřinu, takže třeba přelet naší republiky na délku by trval přibližně sedm minut. Jen tak z legrace jsem udělal srovnávací tabulku mezi Flyerem a SR-71. Při obrovském obdivu k průkopnické činnosti obou tvůrčích týmů je zajímavé porovnat, kam se dostala letecká technologie během pouhých 60-ti let.
Sice jsem se v tomto článku zmínil jenom o třech letadlech, PIMA Muzeum je ale plné zajímavých strojů, podle propagačního letáku je ze k vidění přibližně 170 různých typů letadel. Pět hodin, které jsem zde strávil, samozřejmě zdaleka nestačily ... Phoenix - Cestování po Americe - Superstition Mountains AMARG BoneyardSatelitní pohled na letecký hřbitov, který začíná prakticky za plotem muzea. Není problém rozpoznat bombardéry B-52, Aardvarky, stíhačky F-14 nebo letouny A-10 Thunderbolt II. Je možné si zaplatit projížďku autobusem, která stojí 6 dolarů a trvá přibližně hodinu.
Informace
Domovská stránka muzea (anglicky) Adresa:
|
Navigace
Předchozí - Další Fotka dneSouvisející článkyLetadlovka USS Midway Letecké muzeum Kbely CIAF - letecký den Phoenix Arizona a Utah Nejnovější článkyIsland - Kaldur pottur nejen na plovárně Island - Malý ráj uprostřed ničeho - Volcano Huts Island - Když jde blizard s vichřicí Island - Uvidět Skógar ... a uschnout Puťák pro psa Hledat
Jak hledat Klíčová slova Klíčová slova obrázků Převodník jednotek Co to tady jeO těchto stránkách Něco vás zaujalo, chcete mi něco napsat? Pošlete mi mail RSS
|