[bobroviny.cz] (c) 2004-2019 Roman Hubáček
switch to limited english version
 

Letadlovka USS Midway

25.5.2008

Koncem roku 1940 zuří Druhá světová válka. Námořní bitvy do té doby rozhodovaly bitevní lodi - přes 300 metrů dlouhé obludy vybavené dalekonosnými děly větší ráže. Střetnutí probíhaly jako dělostřelecké souboje svazů těchto lodí. Pomalu se ale rýsuje úsvit nové éry.

Na moři. Paluba je plná letounů F/A-18 Hornet

První pokusy využít letadel jako podporu válečných lodí proběhly již dávno. V roce 1910 akrobatický pilot Eugene Ely přistál na ukotveném križníku v zálivu San Francisca. Brzy následovaly starty a přistání na širém moři. Koncept první letadlové lodi na sebe nedal dlouho čekat, první z nich vznikaly přestavěním křižníků nebo obchodních lodí. V té době sloužily palubní letouny zejména pro průzkum.

V roce 1940 vypukly boje o ovládnutí Středozemního moře. Britská admiralita se rozhodla pro nečekaný tah - útok na ukotvené italské bitevní lodi v zátoce Taranto. Když 21 letounů letadlové lodi Illustrious dokončilo své dílo, tři z šesti bitevních lodí byly těžce poškozeny. Oprava dvou z nich zabrala téměř půl roku, poslední se nepodařilo opravit do konce války. Za jednu noc přišlo italské loďstvo o polovinu své síly a rovnováha sil se překlopila na stranu Spojenců. Tento útok byl první náznak možností palubních letounů letadlových lodí a nové taktiky, kterou s sebou přinesou.

F/A-18 Hornet v ruské kamufláži (cvičný protivník) Z výtahu - výhled na USS John C. Stennis (CVN-74) A-4 Skyhawk

Letouny z lodí Ark Royal a Victorious také znemožnily únik německé bitevní lodi Bismarck, když jedno z torpéd zasáhlo záď lodi a poškodilo kormidla a šrouby. Bismarck byl o den později doražen skupinou britských válečných lodí.

Jako definitivní potvrzení technologického zvratu a účinnosti letectva proti lodím přišel japonský útok na základnu amerického loďstva v Pearl Harboru, který zahájil válku v Pacifiku. 353 letadel ve dvou vlnách odstartovalo ze šesti letadlových lodí japonského císařského loďstva a během necelé hodiny potopilo pět bitevních lodí a dva křižníky, zničilo 200 letadel na zemi. Spousta dalších lodí a letadel byla poškozena.

F-4 Phantom Řízení operací Na letové palubě - Corsair připraven na katapultu

Díky japonskému útoku americké pacifické velení nemělo k dispozici z velkých lodí nic než tři velké letadlovky - Enterprise, Hornet a Yorktown. Japonský postup Oceánií a Indočínou byl zastaven až o půl roku později, kdy právě tyto lodi hrály rozhodující roli v porážce japonské invazní flotily u atolu Midway. Na počest této slavné bitvy byla letadlová loď CVA-41, kterou v loděnicích Newport News ve Virginii spustili na vodu 20. března 1945, pojmenována USS Midway.

Muzeum v San Diegu

Po vyřazení lodi v roce 1992 ji chtělo námořnictvo sešrotovat. Skupina nadšenců a dobrovolníků jí však po dlouhých jednáních domluvila lepší osud. San Diego nabídlo prostor k ukotvení lodi a dobrovolníci o ni nyní pečují. Řada vyřazených letounů stojí naleštěná na letové palubě a všechny významější prostory jsou zpřístupněny.

Pohled zhora na letovou palubu:

1 Dva parní katapulty
2 Trojice výtahů. Na každý se vejdou dva letouny nebo vrtulníky
3 Přistávací paluba
4 Schodiště do ubikací mužstva
5 Schodiště na spodní palubu, kde se opravují a přezbrojují letadla
6 Stanoviště důstojníka, který řídí přistávání
7 Ostrov. Zde je kapitánský můstek, řízení operací, velitel letového provozu, radiotelegrafie, radar a další nezbytné prvky řízení lodi a celého svazu

Loď je opravdové plovoucí město, které umožňuje fungovat nezávisle na přístavech v průběhu celého, půlročního turnusu. Je jasné, že zásoby jídla pro 4000 námořníků a letců jsou ohromné. K dispozici jsou také kompletní zámečnická dílna na strojírenské opravy, kina a společenské místnosti pro chvíle volna, poštovní přepážka nebo prádelny. Prostory jsou zpřístupněny tak, aby od každého typu prostoru byl aspoň jeden dostupný v rámci prohlídky.

Letoun včasné výstrahy E-2C Hawkeye Ubikace důstojníků Záchranný Sea King

Prohlídka je volná, k dispozici jsou překladače se sluchátky. My jsme měli asi šest hodin času, které rozhodně nestačily na důkladnou prohlídku. Třeba na kapitánský můstek jsme se nedostali.

F-14 Tomcat Důstojnická jídelna V kokpitu Phantomu

Přistání na letadlové lodi

Ve společenské místnosti, kromě popisů jednotlivých částí letadel, akrobatických manévrů a letové taktiky, zde byl i následující plánek, jak správně přistát s F-4 Phantom na letadlovce. Schéma jsem ofotil a překreslil pro tento web.

Jak přistání probíhá je vidět ze schématu. V boji loď pluje vždy plnou rychlostí proti větru, aby usnadnila starty letadel. Minimální rychlost letadla se potom snižuje o sílu protivětru a rychlost samotné lodi, což může být nějakých 50 - 70km/h.

Aby letadlo zastavilo na krátké příčné palubě, jsou přes ni natažena čtyři lana, připojená k brzdicím bubnům. Letoun zachytí jedno z lan (optimálně číslo 3) a následuje zabrždění, které nemá zrovna daleko k nárazu do zdi - zpomalení z 200km/h na 0 na dráze asi 150 metrů. Pokud by pilot lana minul, spadl by i s letadlem do vody. Proto se ihned po dosednutí dává plný tah motoru a letadlo případně znovu odstartuje.


1 výška 240 metrů, spustit hák, zajistit zbraně, vypnout autopilota
2 začátek sestupu
3 vysunout brzdicí štíty
4 vytáhnout podvozek, rychlost 250 uzlů (nám. mil za hodinu)
5 vysunout naplno klapky
6 zasunout brzdicí štíty
7 úkony pro přistání
8 sestoupat do 180 metrů
9 let po větru (~ 90% otáček motoru), výška 180 metrů, 2 - 2.5km vedle lodi
10 je možné použít APCS (automatické udržování letadla na zadaném úhlu náběhu)
11 přiblížení podle instrukcí (~ 85% otáček motoru)
12 zatáčka o náklonu přibližně 30 stupňů
13 přiblížení podle instrukcí v zatáčce, výška 130 metrů
14 přiblížení klouzavým letem (~ 30 sekund) na 1.5 km podle instrukcí
15 průlet, pokud nedošlo k zachycení lan. Plný výkon motoru, v případě potřeby maximální (přídavné spalování)

Parametry

Označení CV značí Letadlovou loď, A potom útočný typ (attack). Číslování jsou dvě, jedno pro eskortní letadlové lodi (menší typy pomocných letadlovek, populární za druhé světové války, dnes už nepoužívané), druhé pro velké letadlové lodi. Obě jdou po řadě, tedy Midway je 41. velká letadlová loď US Navy. Jde mimo jiné o první loď stejnojmenné třídy, další dvě stejné lodi byly USS Franklin D. Roosevelt (CV-42) a USS Coral Sea (CV-43).

Výtlak 45000 tun, při vyřazení ze služby 69873 tun
Délka 297.5m
Šířka při vyřazení 41m, letová paluba 80m
Ponor 10,5m
Posádka 4104 mužů vč. důstojníků
Letadel 100 - během druhé světové války
  75 - od války v Koreji do vyřazení
Rychlost 33 uzlů (60km/h)
Pohon 4 šrouby, každý o průměru 5.5 metru,
konvenční diesel-kotle/parní turbíny
Výkon 212,000 koní (158 MW)
Výzbroj 2 × 8-blokový odpalovač raket Sea Sparrow,
2 × samočinný rychlopalný kanón systému Phalanx

Stručná historie lodi

20.3.1945 Spuštěna na vodu
1955 Letecké krytí evakuace číňanů z Tachen Islands
1957 Modernizace, přidán zadní výtah, parní katapulty
1965 Letecká podpora amerických vojsk ve Vietnamu
1966 Modernizace - nové katapulty, větší výtahy, zvětšena plocha paluby o třetinu
1971 Návrat na Yankee Station do Vietnamu
1972 Pokračování mise ve Vietnamu
1973 Cvičení v japonské Yokosuce
1975 Operace Frequent Wind - evakuace jihovietnamských uprchlíků ze země
1990 Operace Desert Storm - první válka v Perském zálivu
11.4.1992 Vyřazena z činné služby, umístěna jako muzeum u mola v San Diegu

Odkazy

Všechno jsou odkazy na anglické stránky.

USS Midway - domovská stránka muzea
Popis cesty - je to poměrně snadné, San Diego Bay je hned vedle centra města, zátoka je velmi dobře vidět z okolních kopců. Jakmile se dostanete na silnici podél vody, letadlovka se nedá přehlédnout
Mapka muzea, jednotlivá podlaží lodi, seznam letadel - brožura (pdf)
USS Midway (CV-41) na wikipedii
www.midwaysailor.com - pěkné a detailní stránky
USS Midway - cv41.org
Bitva v zátoce Taranto - wikipedia
Přepadení Pearl Harboru - wikipedia

San Diego - Cestování po Americe - Joshua Tree

 

Navigace

Předchozí - Další
Časová osa Přehled všech článků Větší akce

Fotka dne

Související články

San Diego PIMA Air and Space Muzeum Joshua Tree CIAF - letecký den Letecký den Břeclav

Nejnovější články

Jít a hledat Escalante I want to be a part of it New York, New York! U Balatonu Lysá hora v dešti Road trip směr Balaton

Hledat


Jak hledat Klíčová slova Klíčová slova obrázků Převodník jednotek

Co to tady je

O těchto stránkách Něco vás zaujalo, chcete mi něco napsat? Pošlete mi mail

RSS

RSS článků RSS fotek dne

 

 

(c) 2004-2019 Roman Hubáček