| ||
|
Koncem roku 1940 zuří Druhá světová válka. Námořní bitvy do té doby rozhodovaly bitevní lodi - přes 300 metrů dlouhé obludy vybavené dalekonosnými děly větší ráže. Střetnutí probíhaly jako dělostřelecké souboje svazů těchto lodí. Pomalu se ale rýsuje úsvit nové éry. První pokusy využít letadel jako podporu válečných lodí proběhly již dávno. V roce 1910 akrobatický pilot Eugene Ely přistál na ukotveném križníku v zálivu San Francisca. Brzy následovaly starty a přistání na širém moři. Koncept první letadlové lodi na sebe nedal dlouho čekat, první z nich vznikaly přestavěním křižníků nebo obchodních lodí. V té době sloužily palubní letouny zejména pro průzkum. V roce 1940 vypukly boje o ovládnutí Středozemního moře. Britská admiralita se rozhodla pro nečekaný tah - útok na ukotvené italské bitevní lodi v zátoce Taranto. Když 21 letounů letadlové lodi Illustrious dokončilo své dílo, tři z šesti bitevních lodí byly těžce poškozeny. Oprava dvou z nich zabrala téměř půl roku, poslední se nepodařilo opravit do konce války. Za jednu noc přišlo italské loďstvo o polovinu své síly a rovnováha sil se překlopila na stranu Spojenců. Tento útok byl první náznak možností palubních letounů letadlových lodí a nové taktiky, kterou s sebou přinesou. Letouny z lodí Ark Royal a Victorious také znemožnily únik německé bitevní lodi Bismarck, když jedno z torpéd zasáhlo záď lodi a poškodilo kormidla a šrouby. Bismarck byl o den později doražen skupinou britských válečných lodí. Jako definitivní potvrzení technologického zvratu a účinnosti letectva proti lodím přišel japonský útok na základnu amerického loďstva v Pearl Harboru, který zahájil válku v Pacifiku. 353 letadel ve dvou vlnách odstartovalo ze šesti letadlových lodí japonského císařského loďstva a během necelé hodiny potopilo pět bitevních lodí a dva křižníky, zničilo 200 letadel na zemi. Spousta dalších lodí a letadel byla poškozena. Díky japonskému útoku americké pacifické velení nemělo k dispozici z velkých lodí nic než tři velké letadlovky - Enterprise, Hornet a Yorktown. Japonský postup Oceánií a Indočínou byl zastaven až o půl roku později, kdy právě tyto lodi hrály rozhodující roli v porážce japonské invazní flotily u atolu Midway. Na počest této slavné bitvy byla letadlová loď CVA-41, kterou v loděnicích Newport News ve Virginii spustili na vodu 20. března 1945, pojmenována USS Midway. Muzeum v San DieguPo vyřazení lodi v roce 1992 ji chtělo námořnictvo sešrotovat. Skupina nadšenců a dobrovolníků jí však po dlouhých jednáních domluvila lepší osud. San Diego nabídlo prostor k ukotvení lodi a dobrovolníci o ni nyní pečují. Řada vyřazených letounů stojí naleštěná na letové palubě a všechny významější prostory jsou zpřístupněny. Pohled zhora na letovou palubu:
Loď je opravdové plovoucí město, které umožňuje fungovat nezávisle na přístavech v průběhu celého, půlročního turnusu. Je jasné, že zásoby jídla pro 4000 námořníků a letců jsou ohromné. K dispozici jsou také kompletní zámečnická dílna na strojírenské opravy, kina a společenské místnosti pro chvíle volna, poštovní přepážka nebo prádelny. Prostory jsou zpřístupněny tak, aby od každého typu prostoru byl aspoň jeden dostupný v rámci prohlídky. Prohlídka je volná, k dispozici jsou překladače se sluchátky. My jsme měli asi šest hodin času, které rozhodně nestačily na důkladnou prohlídku. Třeba na kapitánský můstek jsme se nedostali. Přistání na letadlové lodiVe společenské místnosti, kromě popisů jednotlivých částí letadel, akrobatických manévrů a letové taktiky, zde byl i následující plánek, jak správně přistát s F-4 Phantom na letadlovce. Schéma jsem ofotil a překreslil pro tento web. Jak přistání probíhá je vidět ze schématu. V boji loď pluje vždy plnou rychlostí proti větru, aby usnadnila starty letadel. Minimální rychlost letadla se potom snižuje o sílu protivětru a rychlost samotné lodi, což může být nějakých 50 - 70km/h. Aby letadlo zastavilo na krátké příčné palubě, jsou přes ni natažena čtyři lana, připojená k brzdicím bubnům. Letoun zachytí jedno z lan (optimálně číslo 3) a následuje zabrždění, které nemá zrovna daleko k nárazu do zdi - zpomalení z 200km/h na 0 na dráze asi 150 metrů. Pokud by pilot lana minul, spadl by i s letadlem do vody. Proto se ihned po dosednutí dává plný tah motoru a letadlo případně znovu odstartuje.
ParametryOznačení CV značí Letadlovou loď, A potom útočný typ (attack). Číslování jsou dvě, jedno pro eskortní letadlové lodi (menší typy pomocných letadlovek, populární za druhé světové války, dnes už nepoužívané), druhé pro velké letadlové lodi. Obě jdou po řadě, tedy Midway je 41. velká letadlová loď US Navy. Jde mimo jiné o první loď stejnojmenné třídy, další dvě stejné lodi byly USS Franklin D. Roosevelt (CV-42) a USS Coral Sea (CV-43).
Stručná historie lodi
OdkazyVšechno jsou odkazy na anglické stránky.
USS Midway - domovská stránka muzea San Diego - Cestování po Americe - Joshua Tree
|
Navigace
Předchozí - Další Fotka dneSouvisející článkySan Diego PIMA Air and Space Muzeum Joshua Tree CIAF - letecký den Letecký den Břeclav Nejnovější článkyIsland - Kaldur pottur nejen na plovárně Island - Malý ráj uprostřed ničeho - Volcano Huts Island - Když jde blizard s vichřicí Island - Uvidět Skógar ... a uschnout Puťák pro psa Hledat
Jak hledat Klíčová slova Klíčová slova obrázků Převodník jednotek Co to tady jeO těchto stránkách Něco vás zaujalo, chcete mi něco napsat? Pošlete mi mail RSS
|